חשבתם פעם איך מעבירים לילדים שיעורי פיזיקה? אולי איך מסבירים להם את החור באוזון או איך דברים קורים בעולם הכימיה? הרצאות בנושא מדע והרצאות על הנדסה הם תחומים חשובים מאד להרצאות.

לאחרונה השתתף זוכה פרס נובל דן שכטמן בחניכת אזור חדש ללימוד הנדסה ומדעים במדע טק בחיפה. מלמדים שם את הילדים סוגיות בסיסיות בכימיה ובפיזיקה והנדסה (כולל המצאות יפות) בצורה מאד מיוחדת. שכטמן עצמו, מרצה ידוע בנושא מדע ובנושא הנדסה לאחר שקיבל פרס נובל בכימיה. שכטמן קיבל את הפרס על העבודה שלו בנושא QUASIPERIODICAL CRYSTALS. הם דומים בחלק מתכונותיהם לגבישים רגילים- יש להם פאות – אבל המחזוריות שלהם שונה לגמרי וזה משפיע על היכולת שלהם להוליך חום וחשמל.

אפשר ללמד את הילדים הנדסה או מדעים באמצעות הרצאות בנושאים מרתקים וקסומים:

א. אפשר ללמד את הילדים על תופעות פיזיקאליות והנדסיות באמצעות סרטים מצוירים. בהרצאה טובה בנושא זה, יראו סרטים מצוירים, סרטי פעולה או מדע בדיוני. איך יוכל אדם לעשות דברים כמו שנראים לנו ממסך הקולנוע, קל וחומר בסרטים מצוירים שם הדמויות גמישות פיזית במיוחד? גם פתרונות הנדסיים יצירתיים מגיעים אלינו מהסרטים.

 

ב. פיזיקה בסיסית: איך בלון הליום עושה לנו קול גבוה? למה הבלון שברח מגיע רחוק ועף  לשמים? איך יכולים לגרום לדברים לצוף? איך צפים בים המלח?

ג. מוסיקה: כולנו יכולים לשמוע מוסיקה, אבל בניגוד לאמנות פלסטית, אי אפשר לראות מוסיקה. לפיכך, איך עובדת? איך היא משפיעה עלינו פסיכולוגית? דוגמה טובה היא יצירה מוכרת מאד של המלחין הפולני המוכר Krzysztof Penderecki; שבין היתר נעשה שימוש במוסיקה שלו בסרט הניצוץ עם ג'ק ניקולסון. בכלל, איך יתכן שצלילים של כלי נגינה (וגם קולות של מכרינו, אגב) נשמעים לנו אחרת ומשפיעים עלינו אחרת? הנדסה של האוזן!

ד. התפתחות המוח זו הרצאה מדעית מרתקת שעוסקת ברפואה, ביולוגיה, פסיכולוגיה ופילוסופיה של המדעים.

ה. אם כלב לא שם לב לכמה זמן הלכנו שירדנו לקנות אוכל, איך בכלל אפשר למדוד זמן? האם הוא אותו הדבר כמו מרחב?

 

אלו רק חלק מההרצאות בנושא מדע, קדמה והנדסה שנשמח להציע לכם באתר המרצים.

תמיד נשמח לענות לשאלות