אורנה בן דור מרצה

אורנה בן דור

אורנה בן דור - מרכז המרצים לישראל
עברית , אנגלית

קורות חיים

מנחה, מגישה, יוצרת קולנוע וטלויזיה מהבולטות בתחום בארץ , עתירת פרסים ויצירות שזכו להצלחה משמעותית הן בארץ והן בעולם.

בן דור גדלה בבית של ניצולי שואה ומהר מאוד נותרה עם אמא שלא יכלה לתת לה אהבה או שמחה, כשהן מתגלגלות בעולם שיש בו אלימות וחרדה אינסופית. כך למדה בגיל שלוש שהיא צריכה להסתדר לבד, ולא משנה כמה יהיה קשה בחוץ.

הסרט הראשון שביימה " בגלל המלחמה ההיא" שסיפר את סיפורם של בני הדור השני לשואה, יהודה פוליקר ויעקב גלעד (האלבום ,אפר ואבק") היה להצלחה בינלאומית בין לילה. הוא תבע את המושג דור שני, והביא את הסיפור האינטימי  והלא מדובר של החיים בבתיהם של אלו ששרדו את אושוויץ לעולם כולו.

25 שנה מאוחר יותר, היא העזה להפוך את הסיפור האישי שלה ושל אמה לסרט , "אמא תגידי" ,שמתאר מערכת יחסים שבירה ועצובה, בין אם לבת כשהמצלמה היא בעצם והגשר ביניהן. יחסי אורנה ואמה ניצלו בזכות החשיפה, הצילום והיכולת לתקשר באופן בלתי אמצעי מול המצלמה.

בן דור מעולם לא ויתרה האפשרות לניסוי ותהייה ולעיתים קרובות טעייה, בכל תחום, קרירה, אהבה , גידול ילדים , פחד חרדה וטראומות נפשיות, והמלחמה היומיומית על משמעות וטעם לחיים .

הפילמוגרפיה שלה עשירה ומכילה מעל 60 יצירות. היא לימדה קולנוע דוקומנטרי 16 שנים בבית הספר לקולנוע סם שפיגל, מעבירה סדנאות אמן, ניהלה והקימה את הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, ניהלה את המחלקה הדוקומנטרית בערוץ 10, אמא לאורי ואביגיל,  חיה בזוגיות עם המפיק והצלם שימי גת , מרצה ומנחה .

הרצאות מבוקשות

 אוטוביוגרפיה כארגז הכלים ליצירת קולנוע דוקומנטרי. יוצרת הדוקומנטרי רבת הפעלים אורנה בן דור (בין סרטיה; "בגלל המלחמה ההיא", "אשם במותו", "סקס ישראלי", "אמא לא הרגתי את הבת שלך", "כשהכאב גדול מנשוא", "אמא תגידי", "דיני נפשות" ועוד) חושפת בהרצאה נקודות ציון משמעותיות בחייה האישיים, כמקורות השראה וריפוי בעבודתה הקולנועית. "מבית חסר אהבה ורווי אלימות. כך למדתי בדרך הקשה חמלה וזעם, שני פנים לאותו המטבע, שהפכו לכלים בבסיס העבודה שלי". דרך עבודתה למדה על כוחה המרפא של המצלמה ומספרת: "לא במקרה הפכתי לדוקומנטריסטית, אני מאמינה שאתה חייב שיהיה לך פצע ענק כדי להיכנס לעבודה הסיזיפית הזאת. יש מי שיגיד שדוקומנטריסטים הם כמו רופאים, נמצאים איפה שכואב. ככה, יום אחרי יום ביליתי עם סבל, מצוקה, עוולות ופצעים מדממים של אחרים שהפכו להיות שלי. בן דור חוקרת וחושפת עולמות שנמצאים לידינו, אך איננו יודעים עליהם דבר ומרגע שהתגלו משתנה תמונת המציאות, בהרצאתה תספר על ההשלכות של יצירותיה על חייה

סדרת הטלוויזיה "מעושרות" אפשרה למדינה שלמה  לצפות באורח החיים ה -נובו רישי, אקסצנטרי, ראוותני ונהנתני של האלפיון הישראלי ללא כחל וסרק. זה היה גילטי פלז'ר מובהק שהפך למותג הישראלי הכי מצליח של ערוץ 10. אורנה בן דור הצליחה להביא מבט אינטימי של מציאות שעד אז לא ניתן היה לצלמה מקרוב . מה הצלחה זו אומרת על החלום הכמוס של החברה הישראלית? על היחס של נשים לכסף ועל נישואין לבעל עשיר מאוד?. ואיך כל זה מתקשר לאגדת הילדים סינדרלה ולחלום של כל כך הרבה נשים להינשא לנסיך שיציל אותן ממלחמת הקיום?

סיפור יצירת האלבום המופתי אפר ואבק, סיפור ילדותם ל יהודה פוליקר ויעקב גלעד, יוצרי אלבום זה, שזור בקורותיהם של דור שלם שגדל בבתים של הורים ניצולי שואה. אורנה בן דור בימאית הסרט גם היא בת לניצולי שואה יצאה למסע לתוך הזיכרון של ההורים שהגיעו מאושוויץ והילדים שגדלו כשמעליהם עננת זיכרון שמכילה כאב אינסופי של אבדן אלימות ומוות. הסרט שהיה להצלחה בינלאומית וזכה לעשרות פרסים בארץ ובעולם תבע את המושג דור שני לשואה. המצלמה הפכה את הזיכרון הפרטי לנכס צאן ברזל של התרבות הישראלית ושינתה את האופן שבו נכתבה ההיסטוריה של ניצולי השואה מאז.

זה לא סוד שמערכת המשפט הישראלית סובלת מפגמים קשים, אבל זה עדיין המקום הכי מקודש בציבוריות הישראלית. התחקיר לסדרה הדוקומנטרית "דיני נפשות" חשף את הכשלים, שחיתויות ואי צדק שמתקיימים בתוך מערכת שכל מטרתה היא שמירה על החוק והצדקעשיית הסידרה הביאה את מערכת המשפט לאיים על הבימאית, לנסות ולמנוע את חשיפת הסידרה. סיפורים רבים נשארו על רצפת חדר העריכה. סיפורים שהגיעה העת לחשוף אותם. למה לא מעמידים את פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דויד לדין? מה יש למערכת להסתיר? למה יושבים בבתי הכלא חפיפם מפשע בעוד שפושעים מסתובבים חופשי? והאם לנו האזרחים " הפשוטים"יש הגנה אמיתית אם נזדקק למערכת המשפט?

למה כדאי להזמין הרצאה של אורנה בן דור

בן דור יודעת לגרום לקהל שלה לצחוק ולבכות בו זמנית. מי שהצליחה לגרום למליוני אנשים ברחבי העולם לבכות עם סיפור הדור השני לשואה, ומי שהביאה מצד שני את סיפור הנובו ריש הישראלי באופן משעשע וקליל והפכה אותו לגילטי פלז'ר הכי נצפה במדינה, יכולה לגלות לכם את הסוד שמאחורי עשיה טלוויזיונית , דרך סיפור חייה הקיצוני והלא שיגרתי, ודרך השיעור שלמדה בחייה. מה נותן לחיים משמעות ואיך אפשר לחיות אותם ללא חרטה תסכול וצער על מה שאי אפשר יותר לתקן. שעור שכל אחד מאיתנו יכול להשתמש בו לחייו שלו.

מרצים שאולי יעניינו אותך

אורלי וילנאי וגיא מרוז הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אורלי וילנאי וגיא מרוז הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הרצאות לנשים,השראה,זוגיות,מוזיקה,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,מופעים,צחוק והומור,קיימות ויזמות חברתית

שי ניצן הרצאות - מרכז המרצים לישראל

שי ניצן הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,משפט ומדינה,פלילים

צבי יחזקאלי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

צבי יחזקאלי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,חנוכה,יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום הזיכרון לשואה ולגבורה,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,פסח,צבא ומדינה,ראש השנה

איתי אנגל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

איתי אנגל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,השראה

אלון בן דוד הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אלון בן דוד הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הנחיית אירועים,יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום הזיכרון לשואה ולגבורה,יום העצמאות,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,צבא ומדינה

עמרי אסנהיים הרצאות - מרכז המרצים לישראל

עמרי אסנהיים הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הגיל השלישי,השראה,חנוכה,יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום העצמאות,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,משפט ומדינה,פסח,ראש השנה

נינו אבסדזה הרצאות - מרכז המרצים לישראל

נינו אבסדזה הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הגיל השלישי,הרצאות לנשים,השראה,מרצים לחוגי בית

order lecture by - אורנה בן דור