יום הזיכרון לשואה ולגבורה

יום השואה - לזכור ולא לשכוח

יום השואה הפך לבינלאומי – יום הזכרון לשואה התקבל ב-2005 באו'ם

בינואר 2005 החליט האו'ם להפוך את 27 לינואר ליום הזכרון לשואה הבין לאומי. הדבר הזה מרגש בעיקר כי זו הכרה בין לאומית, של הארגון שקם לאחר קיום השואה – בסבל העם היהודי, וזאת בניגוד למכחישי השואה בראשות נשיא איראן מחמוד אחמדינג´ד. ההחלטה מדגישה את 'החובה לזכור' את השואה ו'החובה ללמד' את הדורות הבאים על רצח העם שביצעו הנאצים. ההחלטה מפצירה במדינות השונות לפתח תוכניות לימודים שימנעו מקרים עתידיים של רצח עם. היא גם דוחה כל הכחשה של השואה וכל אפליה ואלימות על רקע דתי או אתני.

עד היום מתקיימת ההחלטה הזאת ויום שואה בין לאומי מתקיים על אפו וחמתו של נשיא איראן. שגרירת ישראל באו'ם נשאה נאום נרגש בשנה שעברה, שדיבר על חשיבות המאורע הבין לאומי השנתי. אבל נראה כי מה שחשוב ליהודים מצריך לובי באו'ם, שכן האחדות מן הסתם נפגעת כאשר מדובר בפוליטיקה. לדוגמה – שגריר מצרים ביקש להעלות הצעה שאומרת שיהיה יום זיכרון בין לאומי לכל רצח עם (הצעה שאינה מופרכת מיסודה).

המשמעות של ההחלטה עבור ישראל :

עבור ישראל, בכל מקרה, מדובר בהחלטה היסטורית – שכן זו יוזמה ישראלית שהתקבלה באו'ם לראשונה מאז שהוקמה מדינת ישראל ב-1948. זהו צעד משמעותי ביותר, הן במלחמה באנטישמיות ולמען הנצחת השואה והן בקידום מעמדה הבינלאומי של ישראל, שעשרות שנים אחרי השואה, מכיר האו'ם סוף סוף בחשיבות לימוד לקחיה וסוף סוף זוכה באו'ם ליחס ראוי כמדינה שווה בין שאר המדינות. החשיבות של החינוך נגד אנטישמיות הוא גדול – ולכן אם יש משמעות להחלטה היא דווקא בתחום החינוך: אם יש לכם אירוע חינוכי שתרצו להזמין אליו הרצאה איכותית בנושא יום הזכרון לשואה, פנו אלינו לאתר המרצים.

ב-2005, במוזיאון 'יד ושם' בירכו על ההחלטה. 'האו'ם הכיר היום הלכה למעשה בחשיבות זיכרון השואה, הן כערך בפני עצמו והן ככלי להבטחת המחויבות לשמירה על ערכי היסוד של האנושות', אמר יו'ר הנהלת יד ושם. האתר שלנו מכיל את המרצים הטובים ביותר בנושא, רק פנו אלינו ואנחנו נארגן לכם הרצאה איכותית וחזקה: ´שחרור המחנות והניצולים איננו הסוף הטוב של הסיפור הרע, אלא סיפור קשה בפני עצמו. זהו סיום מוצלח של מאבק להישרדות פיזית, וראשית המאבק הארוך של הניצולים עם ההתמודדות הנפשית. הזמן הרצאה או מרצה מעולים מתוך מאגר מרצים מובילים.