רבים אינם יודעים, אולם להרצאות ישנו מבנה ברור ואחיד המבטיח הרצאה מעניינת. בניית מערך הרצאות שמור למיטב העורכים והמפיקים ולא בכדי, אירועים גדולים ובינלאומיים נערכים על ידי טובי המפיקים בעולם.

למעשה, אין די בהקראת תוכן כתוב או בבחירה של נושאים באופן אקראי, אלא יש צורך לבחון את התוכן ולהבנות אותו בהתאם לקהל היעד ולנושא המדובר.

תחילתה של הרצאה מעניינת מתבססת על פתיחה מתאימה המציגה את הנושא באופן הדרוש והנהיר לאורחים. יש להציג את נושא ההרצאה ואת הרציונל העומד מאחוריה, על מנת לשתף את האורחים והמאזינים בתהליכים השונים ולמעשה, להפוך אותם לחלק מן ההרצאה ולשותפים של ממש בתהליכיה השונים. חשוב להציג את הנושאים הראשיים העומדים להיות חלק מן ההרצאה ואת עיקריהם, וכך האורחים יודעים למה הם עומדים להאזין. המשכה של הרצאה מעניינת חייב להיות הרמוני ומותאם לקהל, דינאמי ופתוח לשינויים, מאחר והקהל אינו חלק פסיבי של ההרצאה אלא ליבתה והעיקר שלה.

הרצאה מעניינת – כללים

כמו שישנם כללים המכתיבים את המבנה של הרצאה מעניינת, ישנם כללים חשובים לא פחות האחראיים על השארת רושם אצל האורחים. אלו הם חלק מן הכללים אשר יסייעו לכם לבחור את הנושאים המרכזיים להרצאה ואת התכנים שיועברו בה:

בחירת נושא מעניין

  • התאמה לקהל היעד – בחירת נושא מעניין אינה עניין של מה בכך. זאת משום שבהרצאה נוכחים אנשים מתחומים שונים, בגילאים שונים וככל הנראה, בעלי תחומי עניין שונים. לפיכך, יש להתאים את הנושא לקהל היעד ולבחון את תחומי העניין שלו ליצירת הרצאה מעניינת. כך למשל, במידה וישנם כלכלנים בקהל או שמדובר בכנס עסקי, ניתן לבחון נושאי הרצאה הנוגעים לחידושים בתחום הכלכלה. סטודנטים, לצורך הדוגמה, ישמחו לשמוע על חידושים בשוק העבודה ועל פטנטים למציאת עבודה מיד עם סיום הלימודים ואפילו במהלכם, גם אם לא למדו מקצוע בהייטק.
  • התאמה לקונטקסט ההרצאה צריכה להיות משולבת בתנאים בה היא ניתנת. באופן זה, כאשר הרצאה מועברת במתנ"ס קהילתי, עליה להיות בעלת הקשר קהילתי וסביבתי הנוגע לנושאי הקהילה הקרובה בה המתנ"ס ממוקם. באותה מידה, הרצאה מעניינת המועברת בחברה צריכה להתקיים תוך שימוש בטרמינולוגיה הקשורה לז'רגון של החברה ומאפיינת אותו מדי יום בתחומים השונים ובסקטור בו החברה עוסקת.

מבנה הרצאה מעניינת

על מבנה ההרצאה להיות מותאם לקהל המאזינים ובנוי על פי כללי תכנון והעברת הרצאות.

  • פתיחה: פתיחת ההרצאה צריכה להיות פיקנטית, למשוך את המאזינים ולסקרן אותם, להעניק אנקדוטה מרתקת ולרתק את המוזמנים להרצאה כך שיבינו כי מדובר בנושא חם ואטרקטיבי.
  • הפואנטה: במידה והפואנטה, היא המסר המרכזי של ההרצאה, תועבר כבר בתחילתה, אזי ההרצאה תאבד מן העניין שלה ותהווה עוד סיפור ללא נקודת שיא וודאי שלא הרצאה מעניינת. לפיכך, חשוב לבנות את ההרצאה באופן הדרגתי ובכך להבטיח כי הפואנטה תמשוך את המאזינים להקשיב עד לנקודת השיא.
  • הדגשת יתרונות: כאשר אנשים מקשיבים למסר, הם מחפשים את נקודת העניין האישית שלהם בו. עם העברת הרצאה בנושא מסוים, חשוב לחפש את היתרונות עבור המאזינים ולהדגיש אותם בעבורם. הדגשת האינטרסים של המאזינים בהרצאה הינה חלק מריתוקם לנושא והמחשת היתרונות שיפיקו מההשתתפות.
  • שימוש בהומור: הומור עובד כמו קסם ומהווה שפה אוניברסאלית אשר אנשים מכל תחום, מכל גיל ומכל שכבות האוכלוסייה יכולים ליהנות ממנו. חשוב, לפיכך, לתבל כל הרצאה מעניינת במגוון רחב של בדיחות ואנקדוטות משעשעות.
  • הנעה לפעולה: סוף ההרצאה הוא אינו סוף סגור אלא התחלה של חיים חדשים עבור המאזינים. לפיכך, בתום ההרצאה שלבו קריאה לפעולה והניעו את המאזינים שלכם לחולל שינוי בחייהם.
תמיד נשמח לענות לשאלות