פרופ' עילם גרוס מרצה

פרופ' עילם גרוס

עילם גרוס - מרכז המרצים לישראל
עברית

קורות חיים

עילם גרוס הוא פרופסור מן המניין במחלקה לפיזיקת חלקיקים ואסטרופיזיקה במכון ויצמן למדע ברחובות.
בשנת 1981 סיים למודי Music Engineering בניו יורק. אחרי כן חזר לארץ ללימודי פיזיקה.
בשנת 1984 סיים לימודי תואר ראשון בפיזיקה בהצטיינות יתרה באוניברסיטה העברית בירושלים. את לימודיו המתקדמים השלים במכון ויצמן למדע: בשנת 1986 סיים לימודי תואר שני בפיזיקה תאורטית, ג ובשנת 1991 סיים דוקטורט בפיזיקה ניסויית של אנרגיות גבוהות
בשנים 1991–1993 שימש כעמית מחקר במרכז האירופי לחקר החלקיקים CERN. בשנת 1993 הצטרף לסגל מכון ויצמן למדע, תוך שהוא מחלק זמנו בין המכון לבין CERN. בנובמבר 1998 מונה לפרופסור חבר במכון ויצמן למדע. בין השנים 2011-1013 הוא ריכז את החיפוש אחר בוזון היגס ב-CERN, והוביל את קבוצת ההיגס של אטלס בעת הגלוי של החלקיק. בשנת 2012 מונה לפרופסור מן המניין במחלקה לפיזיקת חלקיקים ואסטרופיזיקה במכון ויצמן למדע. בשנים האחרונות הוא עושה במחקר של אינטליגנציה מלאכותית ושימושיה בפיזיקה.
בנוסף לפעילותו המחקרית הוא מתמקד בפופולריזציה והנגשה של נושאים מתקדמים במדע, ועושה זאת בהצלחה מרובה הן באמצעות הרצאות או הופעות בתקשורֿת, כבר למעלה מ 20 שנה.

הרצאות מבוקשות

האם אנחנו יכולים להתאהב במכונה? האם צריך להגדיר אהבה כדי להתנהל באופן מאוהב? האם מכונה יכולה ללמוד להתנהל כמאוהבת? בעתיד בני אדם ינהלו רומנים עם רובוטים, ואולי אף לא יהיו מודעים לכך. על אינטליגנציה מלאכותית, שפת מכונה, סירי ואלקסה וכל זאת בשפת בני אנוש פשוטה.​

חורים שחורים היו עד לפני כמה שנים נחלתם של סיפורי מדע בדיוני. פרס נובל בפיסיקה 2020 ניתן בעבור הניבוי והתגלית של חור שחור במרכז בגלקסיה שלנו. כן, אנחנו סובבים חור שחור, בתוכו הזמן נעצר וחוקי הטבע המוכרים לא תקפים. אם לא ידעתם עד היום מהו בדיוק חור שחור, איך הוא נוצר ומה קורה לאסטרונאוט שנופל לתוך חור שחור, הגיע הזמן, לא? בהרצאה זו נסביר הכל על חורים שחורים ובהכי פשוט שיש.

בשנים האחרונות הוצאו מיליארדי דולרים בניסיון לזהות את החלקיק המסתורי, שהוא "החוליה החסרה" של המודל הסטנדרטי של היקום. קיומו מסביר את המסה של שאר החלקיקים והוא היחיד מכל החלקיקים היסודיים שמרכיבים את המודל הסטנדרטי של הכוחות והחלקיקים בטבע. מדעני מכון ויצמן למדע , בינהם פרופסור עילם גרוס, מילאו תפקיד מרכזי במסע החקר הזה, לאורך כל שנותיו. ביולי 2012, בעוד משמש ראש קבוצת הפיסיקה המחפשת את חלקיקי היגס, מצא פרופסור עילם גרוס, יחד עם שותפיו, ראיות לקיום החלקיק האלוהי ובכך היה שותף לפריצת דרך מדעית חסרת תקדים! גרוס, שמאז היותו סטודנט בשנות ה 80 ובמשך 25 שנים חיפש את החלקיק המסתורי, מספר בהרצאתו על מסע החיפוש המופלא, מסתורי חלקיקי היגס, הגילוי שהגיע באופן מפתיע ועל תרומתו הרבה של החלקיק להבנת האופן בו מתנהל היקום וכיצד הוא נוצר.

ברמה האטומית קורים דברים מוזרים. חלקיק נמצא בשני מקומות בעת ובעונה אחת. החתול של שרדינגר חי או מת. אנחנו בנויים מאטומים, אז איך כל זה משפיע עלינו? האם יש מציאות נפרדת לנו, הצופים, וליקום הנמדד? האם אנו חלק מהמציאות. ואם כן האם אנו יכולים להשפיע ולבחור תוצאה רצויה מאין ספור אפשרויות? או, האם אנו יכולים להשפיע על מהלך הדברים באמצעות התודעה?  ואיך זה קשור ליו אוורט ולעולמות הקוונטים המרובים? האם אנחנו קיימים באינסוף יקומים מקבילים?

זו הרצאה שלא יוצאים ממנה אותו הדבר כמו שנכנסים אליה.

מה המוזיקה שהיקום משמיע לנו? איך ״רואים״ חורים שחורים? איך נשמע הגלוי של החלקיק האלוהי? על שאלות בסיסיות אלו ואחרות ננסה לענות באמצעות שפה שכלנו מכירים: מוזיקה.

המפץ הגדול וראשית תולדות הזמן

סיפורו של החשמל, השיגיונות של טסלה מול הגאונות של פאראדיי

מרצים שאולי יעניינו אותך

אתגר קרת הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אתגר קרת הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: השראה,ספרות וסופרים

דנדן בולוטין הרצאות - מרכז המרצים לישראל

דנדן בולוטין הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אלופים למרות הכל,בתי ספר,השראה,חזרה ללימודים ולבתי ספר,חנוכה,כלכלה, עסקים ומנהיגות,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,עבודת צוות,ראש השנה

גיל שוחט הרצאות - מרכז המרצים לישראל

גיל שוחט הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: השראה,מוזיקה,מופעים

רועי גליץ הרצאות - מרכז המרצים לישראל

רועי גליץ הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: השראה,כלכלה, עסקים ומנהיגות,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,צילום,קיימות ויזמות חברתית

חיליק מגנוס הרצאות - מרכז המרצים לישראל

חיליק מגנוס הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: השראה,חזרה ללימודים ולבתי ספר,ילדים ומשפחה,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,עבודת צוות

מירי דוידוביץ הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מירי דוידוביץ הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: השראה

שרה אנג'ל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

שרה אנג'ל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: הרצאות לנשים,השראה,חנוכה,יום האישה 2024,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,ספרות וסופרים

רוני ססלוב הרצאות - מרכז המרצים לישראל

רוני ססלוב הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אוכל,בריאות, ספורט ותזונה,הרצאות לנשים,השראה,חגים ומועדים,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,פסח,ראש השנה,שבועות

order lecture by - עילם גרוס