אף על פי שאין לכדור הארץ יום הולדת, אנו חוגגים את "יום כדור הארץ" ב-22 לאפריל שהיה התאריך בו התנועה הסביבתית נהייתה המונית. על ידי יצירת "יום כדור הארץ", אנו מאפשרים שיח על איכות סביבה לילדים. מצד אחד, אנו יוצרים עניין עבור ילדים בצורת האנשת כדור הארץ ומצד שני אנו יוצרים אצל המבוגרים את הבנת חשיבות איכות הסביבה של הילדים שלנו לבריאותם הפיזית והנפשית.

 

לעניין הבנת המבוגרים, ניתן לבדוק את איכות סביבה לילדים על ידי שלוש רמות: הרחוב, הבית והשכונה. הרחוב נמדד כמסחרי או מגורים בלבד, הבית נמדד על פי גודל, תפוסה ואחזקה, בעוד השכונה נמדדת על פי לא מעט קריטריונים. במחקרים שונים, המסקנה תמיד כאשר ילדים גדלים בסביבה פחות איכותית, הם לא יהיו מרוצים בכמה תחומים של חייהם, יחוו יותר רגשות שליליות ואפילו לחברויות שלהם יהיו דפוסים שליליים יותר.

מכיוון שהעולם שייך לצעירים, הילדים של היום הם אלו שיובילו את השינוי לאיכות סביבה בריאה יותר עבורם ועבור ילדיהם. אנו רואים זאת לא מעט כשהילדים לומדים דבר מה בבית הספר ומגיעים הביתה ועוזרים לנו ליישם. כך גם בנוגע לאיכות הסביבה. כהורים, עלינו להיות פתוחים להצעות של הילדים שלנו אך גם יש חשיבות לדעת קצת בנושא ולהמשיך להצית את רצון הלמידה והעזרה לסביבה.

איכות הסביבה לילדים – לעולם טוב יותר

ילדים חיים את החיים האמיתיים. מבלי לחשוש מ"מה יגידו" ומבלי לפחד לומר את אשר ליבם, ילדים נהנים ממה שהעולם מציע להם ונענים לאתגרים השונים. בעולם ההולך ומתכלה, ישנה חשיבות רבה להעשרת הידע של ילדינו באשר לשמירה על המשאבים השונים בהם אנו עושים שימוש מדי יום ביומו. חינוך לשמירה על איכות הסביבה חשוב לא פחות מידיעת חשבון ועברית, אנגלית ואזרחות. למעשה, כנסים, אירועים והרצאות בתחומי איכות סביבה לילדים הינם המפתח לעולם טוב יותר, עולם השומר על תושביו.

איך נבצע את השינוי בכל הנוגע לאיכות הסביבה לילדים

באמצעות כנסים העוסקים בנושא איכות סביבה לילדים נוכל לחולל שינוי אמיתי בסביבה הקרובה שלנו וכן בסביבה הרחוקה יותר ולמעשה בעולם כולו. ילדים צמאים ללמוד וסקרנים לכל הנעשה סביבם ועל ידי הפצת אירועים, כנסים והרצאות העוסקים בנושא איכות סביבה לילדים נוכל להעניק לילדינו עתיד טוב יותר. מה כדאי לעשות עם בקבוקי השתייה הריקים? לאן הולכת כל האשפה? מה קורה לגזים שיוצאים מהאוטו של אבא? ואיך מזג האוויר היום קשור לכל אלו? באמצעות כנסים והרצאות לילדים בתחום איכות הסביבה נוכל לתת לילדינו כוח.

כוח זה הינו כוח של שינוי: ילדים יכולים להשפיע על העולם, למעשה אולי אפילו יותר מאתנו.

  • בעידן בו רוב המבוגרים עסוקים בעבודה יומיומית, בגידול הילדים ובעמידה במחויבויות שונות, ילדים מהווים את חוד החנית של שינויים ומהפכות בעולם המחר.
  • כנסים והרצאות בנושאי איכות סביבה לילדים יכולים להעניק לילדים כוח לשנות.
  • באמצעות ההתוודעות לנזקים הנגרמים משימוש בבקבוקי פלסטיק והשלכתם לפח, היכרות עם נושא הגורמים המזהמים את האוויר, הכרת הגורמים המזהמים את הקרקע שלנו ומגיעים עד לאוכל שלנו והצעדים הקטנים אותם נוכל אנו בעצמנו ליזום, ניתן לחולל שינוי בסביבה הפרטית שלנו, שינוי תודעתי ושינוי עתידי ברחבי העולם כולו.

כי הצעדים הראשונים של העתיד מתחילים כאן ועכשיו. למעשה, השתלבות בסביבה ויצירת הרמוניה עם הסובב אותנו; הכולל את השכנים והילדים בגן, הגננת והמורה, הכיתה וההורים, המשפחה המורחבת והרחובות, הערים והקניונים בהם אנו מבלים – כל אלו מהווים את הכר הפורה ביותר ליצירת שינוי אמיתי בתחום איכות הסביבה ובשמירה על כדור הארץ

מספר עובדות שאפשר להציג במסגרת הרצאת איכות סביבה לילדים לגבי מצבנו על כדור הארץ

  • בסביבות 80% מהיערות נהרסו עקב בירוא היערות.
  • קרוב ל-100,000 בעלי חיים ימיים מתים מידי שנה מהאשפה שאנו זורקים שלא בפח האשפה.
  • התחממות גלובלית נוצרת גם על ידי כוחות טבעיים כגון ולקנו וגם על ידי מעשי בני האדם כגון בירוא היערות.
  • קרוב ל-800 מינים שונים על כדור הארץ נכחדו כבר.
  • הידע על איכות הסביבה קיים הרבה זמן אך לוקח זמן ליישם – כבר ב-1921, אלברט איינשטיין זכה בפרס נובל על עבודתו בנושא אנרגיה סולארית.
  • כבר ב-200 BC, השתמשו בטחנות רוח בכדי לשאוב מים ולטחון תבואה.

דרכים בהם כולנו יכולים לעזור

לאחר שאנו משוחחים עם ילדינו בנושא איכות הסביבה ומציינים כמה עובדות, נותר לנו להגיש להם דרכים בהם כולנו יכולים לעזור, כגון:

  • מחזור פלסטיק. מחזור בכלל. לתת מחשבה על מה וכמה זורקים.
  • אפילו בקניות חשוב לשקול מה קונים ולהשתדל שיהיה עם פחות אריזות או אריזות ממוחזרות.
  • לצמצם את כמות המים שאנו צורכים, במיוחד המים החיים שמגיעים אלינו לאחר המון שימוש באנרגיה.
  • לשתול עץ – במשך חייו, עץ אחד סופג טון של דו תחמוצת הפחמן.
  • לכבות מכשירים אלקטרוניים באין שימוש.
  • לאסוף אשפה מכיוון שהכול מגיע לחופי הים.
  • לדבר עם חברים ומשפחה, ללמד אותם ולבקש מהם לעזור גם.

 

אין ספק שהילדים שלנו הם העתיד ולכן איכות סביבה לילדים הינו נושא בעל חשיבות מרובה. עלינו להבין קודם איך באפשרותנו להטיב את איכות הסביבה של ילדנו בכדי שיגדלו להיות אנשים בריאים גם בנפשם ורק לאחר מכן, חשוב לשתף את ילדנו בבעיות והפתרונות שקיימים עבור בני האדם החיים על כדור הארץ

ניר קלרון

ניר קלרון הגיע לאפריקה, לאחר שירות צבאי כלוחם קומנדו, ישירות לתוך אחד הקונפליקטים הכי בוערים בעולם. בשנים הראשונות קלרון אימן צבאות באפריקה עם דגש על נשק אך יום אחד "הטובים והרעים" החלו להתערבב בתפיסתו את המקום, ורק דבר אחד נהיה ברור – שמירת איכות הסביבה של החיות. בשנת 2008, קלרון הקים את חברת "מיישה" דרכה הם מצילים את השמורות. 

תמיד נשמח לענות לשאלות