משה פייגלין מרצה

משה פייגלין

משה פייגלין - מרכז המרצים לישראל
עברית , אנגלית

קורות חיים

"דמות יחידאית בזירה הפוליטית" – הזהיר מפניו ירון לונדון (ידיעות אחרונות 2012) – "ישר כסרגל, יצוק מחומרים קשים, תוכו כברו… סלקו פוליטיקאים מושחתים, אבל זכרו כי סכנה גדולה יותר נובעת מאידיאליסטים כריזמטיים וצנומים…" . מה כל כך מפחיד ומרתק, מעורר הערכה אבל גם חשש באיש הזה? משה פייגלין הוא חידה. הוא נולד בחיפה ב1962 למשפחה בת העליה הראשונה שיש בה את כל הקצוות. אולי משום כך הוא הכי ליברל והכי שמרן, הכי יהודי והכי ישראלי, לא מזהה עצמו כדתי ובוודאי שלא כחילוני, גם לא ימני ולא שמאלני – איכשהו, מצליח פייגלין – אב לחמישה וסב לתשעה – לייצר שפה חדשה, לשבור את כל הדוגמות הישנות ולבנות לעצמו את המרחב הקוהרנטי שמתאים לו. אבל לא רק לו… ספרו 'להיות יהודי חופשי – מדינת ישראל הוראות הפעלה' –  שהוא למעשה מצע המפלגה שהקים, מפלגת 'זהות', הפך בתוך חודשיים לרב מכר שנמכר ברבבות עותקים וזכה במקום הרביעי מבין עשרת רבי המכר הנמכרים ביותר ב 2019 . פייגלין מרתק את שומעיו ומותירם פעורי פה. "איך לא חשבנו על זה קודם?" ל'ילד הרע' של הציונות הדתית, לקצין הקרבי, לאיש שהקים את חברת הסנפלינג הראשונה בארץ אך בקיץ 1995 עזב את עסקיו וחסם את כל כבישי המדינה במחאה נגד הסכמי אוסלו, לאיש שהצטרף לליכוד ואיתגר את מנהיגיו עד שפרש והקים את מפלגתו, לחבר הכנסת ה 19,סגן יו"ר הכנסת וחבר ועדת חוץ וביטחון, למרואיין המבוקש ולאינטלקטואל שכתב שלושה ספרים ואלפי מאמרים –לאיש הזה יש משהו חשוב לומר לך! אפשר להסכים איתו ואפשר לחלוק, אפשר לקבל ואפשר להתעצבן – אבל על דבר אחד אי אפשר להתווכח – כמעט בכל נושא מדובר, יש לפייגלין גישה מקורית, מרתקת, ואיכשהו הכל אצלו מתחבר וקוהרנטי. "כשאני שואל 119 ח"כים, אני יודע מראש מה תהיה התשובה" – אמר פעם כתב פוליטי בכיר –"היחיד שאין לי מושג מה יענה לי אבל מובטח שישאיר אותי חושב , זה משה פייגלין "

הרצאות מבוקשות

כיצד הפך דור הכיפות הסרוגות, האוונגרד החדש של הציונות, המשמרת שאמורה היתה להחליף את הקיבוצניקים שעייפו – מנכס לנטל. מדוע יש כיום יותר מפלגות ציוניות דתיות – מחברי כנסת… מה הפיל את החזון הגדול של עם תורה וארץ, אל תחתית החבית הפוליטית

האם יודעים שם במטכ"ל מה לעשות כשאבינו שבשמיים ינוח לרגע, והטילים כן יפגעו בגן ילדים. רמז – הם לא… שום אסטרטגיה חלופית לא נבנתה בכדי להחליף את קונספציאת אוסלו שכשלה ולכן פעילות צה"ל (הפגזת דיונות) נועדה לשרת מטרות פנים בלבד. הרצאה מרתקת היורדת לשורש הבעיה ומניחה את הפתרון עקב בצד אגודל תוך מענה לכל השאלות הקשות.

ישראל היא נס כלכלי מבוזבז. ב 30 השנים שעברו, צמח התל"ג פי 10. אך התור לדרכון אירופאי הולך ומתארך. צעירי ישראל מממנים בעבודה סיזיפית את חייהם המשוגעים של דור המקורבים והפרוטקציונרים שהיו כאן לפניהם. הסיכוי של זוג צעיר להגיע לדירה ולחיים שאין בהם שיעבוד ודחק, כמעט שלא קיים. איך פותחים את הכלכלה הישראלית כדי שבנינו יישארו עמנו וצעירים יהודים יעלו לארץ – קודם כל כדי לעשות כסף!

מדינת ישראל נוסדה על בסיס שני אתוסים מכוננים סותרים. היהודי והישראלי. המאמין והכופר. הציוניות בקשה לנתק בין הלאום והדת בדיוק כפי שעשו מדינות הלאום המודרניות. ייתכן שלא ניתן היה אחרת, משום שהדת בתצורתה העכשווית היא תולדה של חורבן המקדש והיציאה לגלות. היא הצליחה לשמר באורך פלא את זהותנו, אך בעיני רבים הפכה למכשול בבואנו לחדש כעבור 2000 שנה, תרבות ריבונית בארצנו. מנגד, בלי האתוס היהודי, לא היו לציונות חיילים. אפילו פליטי קישינייב  דחו את הצעת אוגנדה של הרצל. רק לארץ הקודש מוכנים היו לעקור.  בסופו של יום, הכח העמוק שהניע את התחיה היה הסנטימנט היהודי המשולב במרדנות הציונית. שני ההפכים הללו אינם יכולים להתקיים לבדם, אך אינם מצליחים להתקיים יחדיו. אולי לראשונה מראשית ימי הציונות, מוצגת גישה המייצרת מדיניות של הבניה הדדית (סינרגיה) בין התפיסות במקום עוד נסיון הרסני להכריע האחת את רעותה.

" אל לו, לאדם הטוב, לציית לחוק יתר על המידה " (ראלף וולדו אמרסון). כיצד אמור אזרח אחראי לנהוג מול עוול בלתי נסבל של ממשלה נבחרת? מהו גבול הציות? ומה ההבדל בין סרבנות לאנרכיה? משה פייגלין היה הראשון שיישם בארץ את התפיסה של מרי אזרחי בלתי אלים כשבאוגוסט 1995 ארגן את חסימת כל צירי התנועה הראשיים בישראל (כמאה צמתים ראשיות) על ידי כ 100,000 מפגינים שקשרו לעצמם את ידיהם כאות לאי כוונתם האלימה ושעל חולצתם נכתב – "אני מוכן להיעצר למען מולדתי". בעשרות השנים שחלפו מאז, נותר פייגלין נאמן לתפיסת מקומו של האזרח האחראי מול המדינה ותמך בסרבני שמאל כשאלו נכונים היו לשלם את מלוא מחיר סרבנותם. פייגלין מבין את הדמוקרטיה באופן העמוק שלה, כדמוקרטיה מהותית ולא רק כדמוקרטיה צורנית. את ההבדל שביניהם וכיצד ניתן לשחרר את ישראל מעריצות הרוב מחד – ומשלטון הפקידים מאידך, מסביר פייגלין בהרצאה זו.

התיקו המשתק שהוביל אותנו לשלוש מערכות בחירות בשנה אחת, אינו עניין טכני ואקראי, הוא גם לא ייפתר פתרון מהותי באמצעות שינוי שיטת הבחירות. הוויכוח העמוק שמתקיים בתוך החברה הישראלית מראשית ימי הציונות, כיפוף הידיים שבין היהודי והישראלי הגיע אל נקודת איזון משתקת. הביטוי הפוליטי של הניטרול ההדדי הוא רק קצה הקרחון של מהות תקועה. המרחב שבו מתנהלת הדיון אינו מרחב הימין והשמאל אלא מרחב הזהות – יהודי ישראלי. לכן, משעבר ליברמן אל המרחב הזה יחד עם מצביעי ימין המזהים עצמם כישראלים אך פחות כיהודים, השתנו כללי המשחק ונוצר התיקו. במועד א' עשתה זהות את אותו הדבר. היא נטשה את שיח ה 'ימין/שמאל' והתמקמה במרחב הזהות. אך במקום לפלג את העם ביקשה לאחדו. משכשלה – נותר המגרש בידי ליברמן שעושה במרחב הזהות שימוש הפוך

"לישראל אין מדיניות חוץ, יש לה רק מדיניות פנים" (הנרי קיסינג'ר) כחודשיים לאחר פתיחת מערכת צוק איתן, הופיע סגן הרמטכ"ל גדי אייזנקוט בפני וועדת חוץ וביטחון של הכנסת. איזנקוט פרס בפני חברי הוועדה את רשימת המנהרות שנתגלו, את כמות הטילים שהושמדו והותיר את חברי הוועדה מבולבלים. אם הכל כל כך טוב – כיצד זה החלו בתל אביב להתרגל למציאות של שדרות – כלומר להשתטח על המדרכות לשמע קולות הצופרים ויירוטי הרקטות. אם צה"ל מצליח, מדוע סוף הטרפת הזו אינו נראה באופק? " אחרי מנהרה מעולם לא רדפה " – פנה ח"כ פייגלין לסגן הרמטכ"ל – גם כמות הטילים שהושמדו לא ממש מעניינת אותי, אודה לך אם תענה לי לשאלה מאוד פשוטה…   מי האוייב? החמאס או המנהרה? " סגן הרמטכ"ל החוויר, פצח בנאום מבולבל ומיהר לחמוק מחדר הוועדה. לימים פוצץ צה"ל מנהרת טרור בגבול עזה והרג בטעות כמה מפקדי טרור ששהו בתוכה. צה"ל התנצל על הפגיעה ופייגלין התעמת בעניין עם נציג מערכת הביטחון שהגיע לאולפן – תא"ל במילואים גיורא ענבר. את שהתרחש בדלתיים סגורות בחדר וועדת חוץ וביטחון מול סגן הרמטכ"ל, שיחזר פייגלין במדוייק מול תא"ל ענבר. "מי האוייב?" שאל אותו פייגלין. "המנהרה" גמגם ענבר וחשף לכל את ערוותה של מערכת שאיבדה את זהותה, את יכולתה להדיל בין אוייב לאוהב וכמובן את היכולת לנצח. איך מחזירים לצה"ל את היכולת הזו? קשה אך אפשרי – מסביר פייגלין בהרצאה מרתקת.

למה כדאי להזמין הרצאה של משה פייגלין

פייגלין אינו מרצה רגיל. למעשה אינו מרצה כלל. פייגלין משוחח על כל נושאי הליבה הישראלית ובונה מתוך אינטראקציה עם הקהל תפיסה חדשה לגמרי של החברה הישראלית, מדינת ישראל וייעודה. בין אם ההתמקדות תהיה בנושאי חוץ וביטחון, ובין אם יהיו אלה נושאי כלכלה, חברה, דת ומדינה, יהדות, חירות , דמוקרטיה, גבולות הציות, הפתרון המדיני, עזה ארץ ישראל ועוד ועוד – לכולם יתייחס פייגלין בהרחבה ובעומק מתוך תפיסה קוהרנטית שגובשה בעבודה אינטלקטואלית של עשרות שנים. החוט המקשר בין כל רעיונותיו של פייגלין הוא שאלת הזהות – מי אנחנו יהודים? ישראלים? איך מתרגמים את הזהות היהודית שלנו למדיניות המשרתת חברה ישראלית מודרנית שיודעת מנין באה ולכן מבינה לאן ללכת וכיצד להתמודד עם אתגרי השעה. פייגלין טוען כי מצא את הנוסחה המחברת בין המושגים, זו שתאפשר לחברה הישראלית להשתחרר מהשיתוק ולהתקדם בכל התחומים – כולם משתדלים לחקות אותו, להתהדר בחלקים ממצעו. מומלץ לשמוע ולהבין את ראייתו השלמה והמרתקת.

מרצים שאולי יעניינו אותך

אטילה שומפלבי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אטילה שומפלבי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: הנחיית אירועים,הרצאות אקטואליה ותקשורת

גיא מרוז הרצאות - מרכז המרצים לישראל

גיא מרוז הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: הנחיית אירועים,הרצאות אקטואליה ותקשורת,הרצאות מוטיבציה, מצוינות והעצמה

אורלי וילנאי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אורלי וילנאי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: הנחיית אירועים,הרצאות אקטואליה ותקשורת,הרצאות לנשים

אלון בן דוד הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אלון בן דוד הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: הנחיית אירועים,הרצאות אקטואליה ותקשורת

צבי יחזקאלי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

צבי יחזקאלי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: הרצאות אקטואליה ותקשורת

איתי אנגל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

איתי אנגל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: הרצאות אקטואליה ותקשורת,הרצאות השראה

עמרי אסנהיים הרצאות - מרכז המרצים לישראל

עמרי אסנהיים הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: הרצאות אקטואליה ותקשורת,הרצאות השראה

נינו אבסדזה הרצאות - מרכז המרצים לישראל

נינו אבסדזה הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: הרצאות אקטואליה ותקשורת,הרצאות השראה,הרצאות לנשים,מרצים לחוגי בית

order lecture by - משה פייגלין