בעידן הנוכחי, קבל המאזינים זקוק לקצת יותר מ"סתם" הרצאה". הוא מבקש לעבור חוויה מעצימה, שלצד העשרת הידע שלו, תשדרג אותו גם ברמה האישית. בניית הרצאת אונליין שתהיה הרצאה מרתקת, מלמדת ומעבירה את המסר, זו עבודה לא פשוטה. יש לא מעט דברים שצריך לקחת בחשבון לפני שניגשים ליצור הרצאה שכזו, ובמדריך שלפניכם תקבלו את הכלים כדי לדעת מאיפה מתחילים ואיך דואגים לכל הפרטים כדי לבנות הרצאה שהיא לא פחות ממעולה.

הבסיס להרצאה טובה

לבניית הרצאת אונליין טובה יש מספר מודלים ונוסחאות. לפניכם מספר דגשים ושאלות שתצטרכו לשאול את עצמכם כדי לקבל תמונה טובה יותר:

  • מיהו הקהל הפוטנציאלי של ההרצאה? התשובה לשאלה זו תסייע לבנות הרצאה מותאמת, לא רק במסרים אלא גם באופן הדיבור ובנגישות. הרצאה לילדים תהא שונה מהרצאה למבוגרים, כפי שהרצאה לנשים תהיה שונה במעט מהרצאה לגברים.
  • להכיר את הקהל עוד יותר – כיוון שמדובר בהרצאה אונליין ולא בהרצאה מוקלטת, היא יכולה ואף כדאי שתהיה אישית מאוד. אם מדובר בקבוצת עובדים ממקום עבודה מסוים, כדי לעשות עבודה מקדימה וללמוד אודות מקום העבודה שלהם כדי למצוא את המכנה המשותף ואת הדברים עליהם ניתן לדבר. ככל שהמרצה והצופים ירגישו מחוברים – כך ההרצאה תשפיע עליהם יותר.
  • מהי מטרת ההרצאה ומהו המסר של ההרצאה? בנייה של מערך שיעור דומה במהותו לבנייה של מערך הרצאה. למעשה, גם הרצאה היא שיעור, רק מועברת באופן קצת שונה. הגדרה של המסר אותו רוצים להעביר צריכה להיעשות כבר בהתחלה, וממנה ניתן יהיה לגזור אבני דרך.
  • סיפור הצלחה – סיפורי הצלחה אישיים זה מתכון מעולה להגברת הערנות של המשתתפים וליצירה של מוטיבציה אצלם. קל יותר להתחבר לסיפור דרך סיפורים של אחרים.
  • דאגה לצילום איכותי – אין גרוע יותר מלצלם הדרכה במקום רועש ולא מסודר או באמצעות צילום לא מספיק איכותי. יש לדאוג לחדר שקט וסטרילי מאנשים ומחפצים שמסיחים את הדעת, וכמובן לצילום והגברה ברמה גבוהה.

הפעלת המשתתפים להגברת הערנות

בהרצאת אונליין, אחד החסרונות הוא שהמרצה אינו רואה את המשתתפים ומה הם עושים באותו הרגע. יתכן מאוד שבזמן שהוא מדבר בהתלהבות וברצף, הם מזמן איבדו את הקשב ועוסקים בדברים אחרים. ואכן, הרצאה מונוטונית בה המרצה מדבר ברצף היא מתכון לשעמום הצופים, ללא קשר לנושא ההרצאה ועד כמה הוא מעניין. המרצה נדרש ליצור הפסקות יזומות בהן הוא שואל שאלות ומאפשר לצופים לשאול שאלות. בדרך זו, הוא יוכל להבטיח שהם קשובים ופעילים וכן שהם יוצאים מההרצאה עם ידע בעל חשיבות עבורם.  עבור מי שמעוניין, ניתן להעשיר את ההדרכה באמצעות הפעלות שונות כדוגמת משחק kahoot ותחרויות שונות.

הרצאה טובה דורשת הערכות מקדימה

בעולם ההרצאות, ובפרט כשמדובר בהרצאות אונליין, לא מספיק להיות מומחה בתחומך. יש צורך בעבודה מקדימה כדי לבנות הרצאה שמותאמת באופן אישי לצופים, ולהבין כיצד ניתן להגיע אליהם למרות המסך שמפריד.

תמיד נשמח לענות לשאלות