"בבוקר לאחר שהגענו להוואי," סיפר חבר של הוריי לפני כעשר שנים, "המדריך נעמד אל מול הקבוצה שלנו ואמר – בנוסף לכל המתקנים שקיימים עבורכם במלון זה, עבור הגברים יש גולף ועבור הנשים שופינג…" כבר אז, כנערה מתבגרת, מחיתי כנגד התיוג הנוראי שכל אשר מעניין נשים זה אופנה וקניות אך במשך השנים הבנתי שגם זה מעניין אותנו, לא רק.

לפיכך הרצאות לנשים ונשיות כוללות גם הרצאות על אופנה, אבל לא רק.

הפתגם – "הבגד עושה את האדם" לא מדבר רק על בגדים, אלא גם על תכשיטים, איפור ותסרוקות. האפשרויות לטיפוח הן אינסופיות ולפעמים קצת עצוב לי לראות אנשים שפשוט לא אכפת להם. אישית, כשאני משקיעה בטיפוח, אני מרגישה יותר טוב גם בפנים.

לפני מספר שבועות, ביליתי את השבת במושב בו אני גרה עם בנותיי והשכן וילדיו. במשך היום, הסתובבתי עם בגדי הבית שלי ושיער אסוף ברישול. לקראת סוף השבת, התארגנתי לצאת מהבית עם הבנות. לבשתי שמלה אדומה ונעלי עקב, התאפרתי וסידרתי את השיער. כשסיימתי, השכן דפק בדלת, כפי שעשה קרוב לעשר פעמים באותו יום, אך הפעם כשפתחתי את הדלת, במקום להיכנס הוא נעמד בדלת וכל שיצא מפיו זה – וואו. אין לי ספק שכשחייכתי והסמקתי, הייתי עוד יותר יפה. אך כמו כל דבר אחר בחיים, צריך לקחת גם את האופנה במידה.

בשנים האחרונות, הרצאות לנשים ונשיות שמות דגש או מאירות את התחומים האפלים של עולם האופנה. לדוגמא, עדי ברקן, שלאחר 30 שנה כמנהל דוגמניות וצלם אופנה בינלאומי, משנה את עולמנו בהרצאותיו על הקשר בין הדוגמניות המוצגות לנו על דפי המגזינים לבין מגפת הפרעות האכילה. מעבר להרצאות, ברקן הוביל לחקיקת חוק כנגד דוגמניות אנורקטיות. כמו כן, מעין קרת, שהייתה דוגמנית בינלאומית בעברה, מעבירה הרצאות וסדנאות בנושא דימוי גוף. לעומת זאת, מוטי רייפ, אחד המפיקים הגדולים באופנה בארץ, מרצה על היופי הנשי והמיניות של בנות ה-50+, לעומת בנות העשרה המככבות בעולם הדוגמנות כיום. כך שגם הרצאות לנשים ונשיות שמתמקדות באופנה, הן הרצאות להעצמה נשית.

העצמה נשית, ללא ספק, הוא הנושא החם כשמדברים על הרצאות לנשים ונשיות.

אל לנו לשכוח שעד לפני כמאה שנה, נשים נחשבו כרכוש של הגבר, באם זה אב המשפחה או בעלה. עם השנים, קיבלנו את זכות ההצבעה, הקניינות, את האפשרות לצאת מהבית לעבודה ועוד, אך השינוי הפנימי בתוך תוכי האישה טרם תם והושלם. בין אם מדובר בזוגיות, וכיצד לנהל את חיינו באושר ובשמחה, ובין אם בנושאים יותר אלמנטריים – עלינו להשתחרר מהכבלים הגשמיים שמחזיקים אותנו.

כך שנשים, גם היום, עסוקות בלרצות את כולם סביבן ושוכחות לדאוג לעצמן.

בפעם הראשונה שטסתי עם ילדתי הבכורה הבנתי עד כמה המצב בו אנו נמצאות בעייתי. לקראת המראה, נעמדה הדיילת והסבירה לנו מה עלינו לעשות במידת הצורך בזמן חירום. שמעתי את ההסבר הזה עשרות פעמים אך הפעם זה נשמע שונה.

"במידה ויש בעיה בטיסה, תאים ליד המנורות יפתחו ומסיכות חמצן ירדו," הסבירה הדיילת החביבה, "על האימהות לשים את המסכה קודם ורק אחר כך על ילדיהם."

הרגשתי כאילו נורה נדלקה מעל לראשי, הרי איך נוכל לטפל בילדינו אם איננו מטפלות בעצמנו קודם לכן? דבר ראשון, עלינו לדאוג לגוף שלנו על פי ההרצאה של ד"ר מאיה רוזמן, המומחית לתזונה וחיים בריאים.

חשוב לאכול נכון ולעשות פעילות גופנית כלשהיא שגם משחררת אנדורפינים במוח ובכך מעוררת מצב רוח טוב ותגובות חיוביות לסביבה שלנו.

רק כשאנו במיטבנו, יש באפשרותנו לטפל בנזקקים לנו.

הנשמה משמעותית לא פחות מהגוף, חשוב ליצור זמן איכות לבד, עם חברות, עם בן הזוג. למצוא דרכים להעשיר ולהגשים את עצמינו.

לדוגמא, ענת לב אדלר צמחה מתוך המשבר האישי והזוגי שהיא חוותה והיום היא מרצה על סיפורה האישי ועל רומן רב המכר שהוציאה לאור "כותבת ומוחקת אהבה" ומגשימה את עצמה בכך שהיא מאירה את הדרך עבור אחרים בתקווה שגם הם יועצמו ויגשימו את עצמם.

במגוון ההרצאות לנשים ונשיות יש נושא שעולה הרבה לכותרות בשנים האחרונות והוא הטרדה מינית. בכל פעם שזה עולה לכותרות, באם זה במשטרה, בצבא או בעולם התיאטרון והקולנוע, אנשים מופתעים ואני מופתעת מתגובתם.

על הטרדה מינית בשירותי הצבאי אין לי טעם בכלל לכתוב מכיוון שזו רשימה שאינה נגמרת, אך אני יכולה לספר על התקופה בה מלצרתי בפאב מוצלח והומה אדם ובעודי מחזיקה מגש עם בירות בכל יד ועוברת בין האנשים, נצבטתי לא מעט באחוריי.

הזילות של גוף האישה לגברים מסוימים, במיוחד כשהם שיכורים ובלהקת עוד גברים, אינה נתפסת לדעת. המחאות שלנו כנשים בשנים האחרונות הן ההמשך של שחרור הנשים מאזיקי העבר. מכיוון שנשים כבר אינן רכוש, אין באפשרות גבר לגעת באשה ללא אישורה, אך יש גברים שטרם הפנימו את הרעיון ולכן ציונה קניג-יאיר מסבירה בהרצאותיה על הקו הדק בין חיזור להטרדה בעוד היא מעניקה לנו היבט משפטי והיבט ציבורי גם בענייני שוויון ומיגור אפליה או כמו שהפמיניסטית שרלוט וויטון אמרה פעם: "נשים חייבות לעשות כל עבודה של גבר כפליים טוב כדי שזה ייחשב לה כמעט טוב באותה המידה. למזלי, זה לא כל כך קשה."

תמיד נשמח לענות לשאלות