אלוף במי"ל גיורא איילנד מרצה

אלוף במי"ל גיורא איילנד

גיורא איילנד - מרכז המרצים לישראל
עברית

קורות חיים

אלוף במיל. איילנד ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל, ראש אגף המבצעים וראש אגף התכנון . השתחרר מצה"ל בתחילת 2004. מינואר 2004-יוני 2006 היה ראש המעוצה לביטחון לאומי. במשך כ 10 שנים היה מעורב בתהליכי קבלת החלטות ובביצוע של הנושאים המדיניים – ביטחוניים החשובים ביותר של מדינת ישראל.

הרצאות מבוקשות

בין התעשיות הביטחונית בארץ ובעולם לבין טבע המלחמות התקיימו תמיד קשרים של "ביצה ותרנגולת". מצד אחד תנאי הלחימה יצרו דמ"צ – דרישות מבצעיות חדשות לפתח ולייצר מוצרים חדשים ומצד שני, במלחמות עצמן משתמשים הצבאות באמצעי לחימה שמיוצרים על ידי התעשיות. בהרצאתו מדבר איילנד על המאפיינים הספציפיים של התקופה הנוכחית וכיצד הם משפיעים או צריכים להשפיע על מאמצים של התעשיות הביטחוניות.

לאחר קריירה צבאית מפוארת ומעורבות עמוקה בתהליכי קבלת החלטות בנושאים המדיניים והביטחוניים החשובים ביותר במדינת ישראל האלוף איילנד מדבר על הדרך הנכונה לניהול משבר, מנתח את משבר הקורונה, משתף בניהול המהלכים השגויים שנעשו לצד הזדמנויות ארוכות טווח והמציאות החדשה אותה יוצר המשבר.

בהרצאה זו הוא מסביר כי רבים מהכישלונות שלנו, המלאים או החלקיים, הן במלחמות והן במו"מ לשלום נבעו לא מחוסר יכולת אלא מהצמדות לנראטיב שגוי שהוביל לתוצאות הרסניות. בין הנושאים אותם אני מנתח הן מלחמת יום כיפור, מלחמת לבנון הראשונה, מלחמת לבנון השנייה, סוגיית עזה והמו"מ עם הפלשתינים אני גם מסביר ממה נובע הנראטיב השגוי (רמז: מצדקנות יתר) וכן מזלזול בכל הקשור לחשיבה מופשטת פילוסופית.

בהרצאה הוא  מסביר כי הבסיס לשיפור מחייב ידיעה כיצד לבצע תחקירים מועילים בנוגע לאירועים (מוצלחים ובלתי מוצלחים) ומהם התנאים של תרבות ארגונית ושל מנהיגות הנדרשים בכדי .לעודד ביצוע תחקירים. ההרצאה מלווה בדוגמאות רבות, חלקן ביחס לתחקירים שגיורא איילנד  ביצעת ברמה
הלאומית- אירוע חטיפת גלעד שליט, אירוע המשט התורכי ב2010, ועוד.

 

מלחמת יום כיפור חקוקה הטב בזיכרון הלאומי לא רק בשל הטראומה שגרמה בזמנו ולא רק בשל מספר ההרוגים הגבוה, אלא גם בשל התחושות הקשות הנוגעות "למחדל" של המלחמה. שתי מסקנות עיקריות הוסקו אז ושתיהן ליוו אותנו ומלוות אותנו שנים רבות:

א. המחדל מיוחס בראש וראשונה לשגיאה של המודיעין הישראלי ששלל עד הרגע האחרון את ההערכה כי מלחמה עומדת לפרוץ. כתוצאה משגיאה זו לא גויסו המילואים בזמן, ישראל הופתעה ומכאן גם התוצאות הקשות.

ב. ועדת אגרנט, ועדת החקירה הממלכתית שחקרה את המלחמה קבעה נחרצות כי המחדל קרה בין היתר היות והקברניטים דאז הכירו היטב את היכולת של מצרים וסוריה לתקוף את ישראל אבל נתנו דגש גדול מדי להערכת כוונות האויב, וזו לדעת הועדה הייתה טעות. כתוצאה מכך המליצה הועדה כי בעתיד אסור להיערך על בסיס כוונות האויב, שכן אלה יהיו נסתרות, אלא נכון להיות מוכנים תמיד רק מול יכולות האויב שהן מטבען גלויות יותר.

הטענה שלי היא כי שתי מסקנות אלה הן שגויות באופן קיצוני. יותר מכך, אימוצן של מסקנות אלה גרם למדינת ישראל נזק עצום שבחלקו משפיע עליינו עד היום.

השגיאות של מלחמת יום כיפור מקורן בגורמים אחרים לחלוטין ומן הנכון לשים את האצבע עליהן, לא רק למען הזיכרון ההיסטורי אלא בראש וראשונה בכדי שלא נחזור עליהן גם בעתיד.

בהרצאה על נושא זה אסביר מדוע שתי המסקנות שהוסקו הן שגויות, ובנוסף אדע לתאר לא רק את השגיאות העיקריות שקרו, אלא גם לתת תשובה מדוע הן קרו, ומה נכון לעשות בכדי להימנע משגיאות דומות בעתיד.

 

היכן היו השגיאות הגדולות
ומה ניתן לעשות עכשיו בכדי לצאת מהמשבר.

לקוחות ממליצים

ארגון גמלאי אגד
 

גיורא איילנד הינו מרצה רהוט, בקיא מאד בחומר ההרצאה, מגיש בצורה מסודרת ונעימה את החומר הכבד אותו הוא מעביר ומשאיר טעם של עוד.

מרצים שאולי יעניינו אותך

אורלי וילנאי וגיא מרוז הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אורלי וילנאי וגיא מרוז הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הרצאות לנשים,השראה,זוגיות,מוזיקה,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,מופעים,צחוק והומור,קיימות ויזמות חברתית

שי ניצן הרצאות - מרכז המרצים לישראל

שי ניצן הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,משפט ומדינה,פלילים

צבי יחזקאלי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

צבי יחזקאלי הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,חנוכה,יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום הזיכרון לשואה ולגבורה,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,פסח,צבא ומדינה,ראש השנה

איתי אנגל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

איתי אנגל הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,השראה

אלון בן דוד הרצאות - מרכז המרצים לישראל

אלון בן דוד הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הנחיית אירועים,יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום הזיכרון לשואה ולגבורה,יום העצמאות,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,צבא ומדינה

עמרי אסנהיים הרצאות - מרכז המרצים לישראל

עמרי אסנהיים הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הגיל השלישי,השראה,חנוכה,יום הזיכרון לחללי צה"ל,יום העצמאות,מוטיבציה, מצוינות והעצמה,מרצים לתקופת חירום מלחמה לחץ והרגעה,משפט ומדינה,פסח,ראש השנה

נינו אבסדזה הרצאות - מרכז המרצים לישראל

נינו אבסדזה הרצאות - מרכז המרצים לישראל

מרצה בנושאים: אקטואליה ותקשורת,הגיל השלישי,הרצאות לנשים,השראה,מרצים לחוגי בית

order lecture by - גיורא איילנד